מיוסטטין

מיוסטטין (Myostatin)

מיוסטטין (Myostatin) הינו חלבון המשתיך לפקטורים המעוררים או מעודדים גדילה (באופן כללי). המיוסטטין בפעילותו מגביל ומצמצם את גדילת תאי השרירים ברקמות שבהם הוא מצוי בריכוזים גבוהים.



הגן האחראי ליצורת החלבון מיוסטטין, נתגלה בשנת 1997 במחקר שיצר "עכברים שרירים" או "עכברי שוורצנגר". הגן החסר בעכברים, מנע את ייצור המיוסטטין ובכך חלה עלייה במסת השרירים (וליתר דיוק הוכפלה מסת השרירים, בעכברים ביחס לגודל ממוצע שלהם).
בשנת 2001 נימצאה דרך להגדיל את מסת שרירים החיות באמצעות הזרקת מוטציה המדכאת את ייצור המיוסטטין.

חברות תרופות כבר מירוץ בכדי לפתח דרכים לחקות מוטציות גנטיות של המיוסטטין (myostatin) בתקווה לטיפול בכל מיני מחלות, החל אובדן השריר כתוצאה ממחלת ניוון שרירים, סרטן, הזדקנות, השמנה יתר והפרעות מטבוליות אחרות.
תרופות המעכבות את החלבון מיוסטטין למחלות שריר. חברה פארמה, שבסיסה בקיימברידג', מסצ'וסטס, אומרת כי התרופה Acceleron עשויה לדכא באופן יעיל את המיוסטטין.

במחלת ניוון שרירים ישנם מחקרים המערבים הזרקה של מעקבי יצור מיוסטטין. מחקרים רבים מציינים כי מעכבי מיוסטטין הם חלק מהפתרון למחלת ניוון שרירים. ‏ויש לציין גם כי שרמות החלבון מיוסטטין (המדכא את גדילת השרירים) מופחתת בנוכחותו של הקראטין (תרכובת עתירת אנרגיה).

שרירים, הרזיה ומיוסטטין
מיוסטטין הינו בקר של צמיחת שריר, עכברים חסרי הגן למיוסטטין הינם לפיכך עכברים שריריים במיוחד. חוקרים מג'ון הופקינס הראו כי בעכברים שריריים אלה יש הצטברות מועטת של רקמת שומן גם עם המוטציה למיוסטטין נבחנה בעכברים שמנים גנטית. עדות נוספת להשפעתה של התנועה וחיזוק השרירים על הרזיה.
J. Clin. Invest. 2002 109: 595-601
בניסוי מאוחר יותר הראו החוקרים כי ניתן להשרות מצב דומה לתשישות כרונית על ידי מתן מיוסטטין.
Science 2002, 296(5572),1486-1488

עכברים נורמלים שקבלו את התרופה (Acceleron) הראו עלייה של כ- 30% עד 60% במסת השרירים שלהם, ועכברים הסובלים מניוון שרירים נימצא עלייה מוגברת בכוח אחיזה שלהם, במדד סטנדרטי של כוח מכרסמים. תוצאות ראשוניות ממחקרים מראים כי בקופים התפזרה התרופה בשיעורים דומים לאלה שראו במכרסמים.

דיסטרופין (Dystrophin) הינו חלבון מבני המצוי בשרירים ופועל כריפוד וכסוג של "דבק". הדיסטרופין נקשר לקרומיות תאי השרירים ומסייע לשמור על המבנה התקין של תאי השרירים. כלומר שללא דיסטרופין השרירים אינם יכולים לפעול באופן תקין, כך יגרם להם נזק והרס טוטלי (פירוק).

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

שיטות אימון לפיתוח כוח בחדר כושר - קובי עזרא